تقابل بی بی سی با رهبران جهادی در افغانستان
ساعت ۱۱:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۱۱   کلمات کلیدی:

اعتراضات دانشجویی در پیوند به تغییر نام دانشگاه تعلیم و تربیه به نام دانشگاه شهید صلح پروفیسور استاد برهان الدین ربانی ادامه دارد.

معترضان روز شنبه با تجمع در نزدیکی دروازه ورودی پارلمان، از ورود نمایندگان به مجلس جلوگیری نموده و از آنان خواستند که نام جدید دانشگاه تعلیم و تربیه را تغییر دهند؛ خواسته ا‌ی که شدیداً از سوی دولت رد گردیده ‌است.

این اعتراضات در حالی ادامه دارد که رهبران جبهه ملی بویژه آقایان محقق و مسعود تلاش می‌کنند تا با استفاده از نفوذ خود در میان جوانان هزاره و تاجیک قناعت آنان را فراهم آورده و آنان را از ادامه اعتراض منصرف سازند؛ تلاش‌هایی که به نظر می‌رسد تا هنوز نتیجه ا‌ی در پی نداشته و چندان مؤثر واقع نشده ‌است.


این در حالی است که در گذشته مردم افغانستان، به حرف و توصیه‌های رهبران شان اهمیت نهاده و در بسا موارد از آنان تبعیت می‌کردند.

اعتراضات دانشجویی کابل نشان داد که دیگر رهبران سیاسی و قومی افغانستان حتی در این عرصه توان تقابل با بی بی سی فارسی را ندارند. بی بی سی فارسی که از لندن نشر می‌شود و یکی از رسانه‌های وابسته به وزارت خارجه بریتانیا می‌باشد، اهداف و پالیسی‌های آن کشور را در افغانستان تعقیب نموده و در گزارش‌دهی و نشر مطالب خود، گاهی جانبدارانه عمل می‌کند.

یکی از اهداف بی بی سی فارسی در افغانستان، مقابله با رهبران جهادی و تضعیف جایگاه آنان در میان مردم می‌باشد. در طول ده سال گذشته بارها دیده شده است که وقتی بی بی سی فارسی نامی از رهبران جهادی افغانستان می‌برد، همواره از جنگ‌های تحمیلی کابل و اتهام‌های واهی مانند نقض حقوق بشر و ارتکاب جرایم جنگی و جنگ سالاران یاد کرده و به گونه ا‌ی آنان را عامل بدبختی‌های افغانستان معرفی می‌کند.

در ماجرای اعتراض دانشجویان در پیوند به تغییر نام دانشگاه تعلیم و تربیه، بیشتر از همه این سایت فارسی بی بی سی بود که نقش‌آفرینی کرد.

از همان نخستین روزهایی که دولت اقدام به نامگذاری پوهنتون تعلیم و تربیه به نام پوهنتون شهید استاد ربانی نمود، نگاه بی بی سی به این مسأله انتقادی بوده و تلاش کرد تا با بزرگ‌نمایی مخالفت‌ها، مسأله را بزرگ‌تر بسازد.

سایت فارسی بی بی سی در گزارش‌هایی که از این ماجرا تهیه می‌کرد، بیشتر رهبران جهادی را جنگ‌سالار خوانده و تلاش می‌نمود تا حرف‌های مخالفان را برجسته‌تر نماید.

نام یک دانشگاه، هیچ گاهی بر محتوای تعلیمی و تحصیلی آن اثر نمی‌گذارد. آن‌چه که در یک دانشگاه مهم است این است که از محتوای درسی خوب و متد درسی بهتر برخوردار باشد.

جوانان ما باید به جای اعتراض به نام‌گذاری دانشگاه، باید وزارت تحصیلات عالی را زیر فشار قرار دهند تا متد درسی را به روز ساخته و از چنگ کهنگی و بی‌مایگی ‌برهاند. این چیزی است که از جوانان انتظار می رود و نه هیاهویی برای هیچ و جنجالی در راستای اهداف دیگران.