زیارت قبور خاندان پیامبر(ص) از افضل اعمال است
ساعت ۳:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱/٢٩   کلمات کلیدی:

مفتى اعظم مصر با تأکید بر این‌که زیارت قبور به‌معناى شرک و کفر نیست، گفت: زیارت آل‌البیت نبى صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسل م از اقرب اعمال بوده و داراى بیشترین احتمال و رجاى قبول الهى است.


مفتى مصر:

زیارت قبور خاندان پیامبر(ص) از افضل اعمال است


مفتى اعظم مصر با تأکید بر این‌که زیارت قبور به‌معناى شرک و کفر نیست، گفت: زیارت آل‌البیت نبى صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسل م از اقرب اعمال بوده و داراى بیشترین احتمال و رجاى قبول الهى است.

به گزارش فارس، على جمعه مفتى مصر در مخالفت با سخنان برخى سلفیون مصرى مبنی بر ضرورت تخریب ضریح بزرگان دینى و به‌ویژه ضریح رأس‌الحسین علیه‌السلام گفت: زیارت قبور یا ضریح بزرگان و صالحان لزوماً به‌معناى شرک و کفر نیست.

وى در این زمینه با اشاره به سه اصل اساسى گفت: اگر کسى درباره زیارت قبور صالحان بخواهد صحبت کند، باید سه مسئله را در نظر بگیرد: اول؛ هر عملى از برادر مسلمان را که مى‌بیند حمل بر توحید و ایمان او بکند.

مفتى اعظم مصر افزود: دومین مسئله آن است که بین توسل و وسیله قرار دادن و شرک تفاوت وجود دارد و خداوند متعال در آیه 35 مائده مى‌فرماید: «یا أیّها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه وابتغوا إلیه الوسیلة وجاهدوا فى سبیله لعلّکم تفلحون».

وى در بیان مقصود این آیه تاکید کرد: این آیه به این معناست که تقرب به خداوند متعال به وسیله هر آن‌چه که شرع مقدس تعیین کرده و تعظیم شعائر الهى و آنچه که خداوند بزرگ داشته از جمله مکان‌ها، زمان‌ها، اشخاص و اموال مجاز است و مسلمانان با دعا در نزد قبر نبى مکرم اسلام صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسل م و با دوست‌داشتن او به خداوند متعال تقرب مى‌جویند.

على جمعه در عین حال با اشاره به اختلاف دیدگاه درباره وسیله تقرب الى‌اللّه گفت: ممکن است برخى با توسل به قبور صالحان و یا سجده بر قبور و یا طواف به دور آن‌ها به عنوان وسیله تقرب به خداوند متعال مخالف باشند، اما نمى‌توانند با این مخالفتشان، افراد و اماکن را از دایره وسیله به دایره شرک منتقل کنند.

مفتى اعظم مصر هم‌چنین با اشاره به مساله سوم گفت: بین این‌که چیزى سبب و وسیله باشد و اعتقاد به این‌که آن چیز خالق و فى‌نفسه موثر است اختلاف وجود دارد و مثلاً مسلمانان مسیح را سببى براى زنده شدن مردگان مى‌دانند اما مسیحیان وى را فى‌نفسه موثر و خالق مى‌دانند.


وى افزود: پس اگر مسلمانى دیده شد که از فردى به غیر خداوند متعال مسئله‌اى خواست و از او طلب نفع و یا ضرر کرد باید بدانیم که این مسلمان آن فرد را سبب خیر و شر مى‌داند و نه خالق، چرا که مسلمانان همگى مى‌دانند و اعتقاد دارند که منفعت و مفسدت، هر دو در دست خداوند است و در این بین مخلوقاتى هستند که به اذن خدا نفع و یا ضرر مى‌رسانند.

بنابر گزارش خبرگزارى عراقى «ابا»، على جمعه مفتى اعظم مصر در ادامه با تاکید بر سه اصل مطروحه خود عنوان کرد: اگر بدانیم مسلمانى که ضریحى را زیارت مى‌کند، زیارتش با اعتقاد به صالح‌بودن اهل قبر و به نیت قرب الهى بوده، این زیارت عملى صالح است.

وى همچنین تاکید کرد: زیارت آل‌البیت نبى صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسل م از اقرب اعمال بوده و داراى بیشترین احتمال و رجاى قبول الهى است و پیامبر اسلام صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسل م امتش را درباره آل‌بیتش توصیه کرد و درباره زیارت قبور فرمود: «قبور را زیارت کنید که آن یادآور مرگ است»، و نخستین قبرى که زیارتش بهتر از باقى قبور است، زیارت قبر حضرت رسول صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسل م است که زیارت آن، موجب مودت و نزدیکى با رسول‌اللّه صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم است.

منبع:http://www.askdin.com/thread11435.htm